مقالات مرتبط با فلز

استحکام کششی فلز چیست ؟

استحکام کششی فلز
استحکام کششی فلز

استحکام کششی فلز چیست ؟

از جمله فاکتورهای مهم در زمان انتخاب یک فلز برای ساخت یک قطعه توجه به میزان استحکام آن فلز است ؛ این معیار به طور کلی به مفهوم حداکثر باری بوده که فلز قابلیت تحمل آن را داشته و به سه گروه کششی , تسلیم و ضربه پذیری تقسیم بندی می شود ؛ فلزات از لحاظ استحکام با یکدیگر متفاوت هستند و همین امر نشان می دهد که چرا برای هر کاربرد باید فلز مخصوص به آن را استفاده نمود ؛ استحکام کششی فلزا به سه دسته استحکام تسلیم , استحکام شکست و استحکام نهایی تقسیم می شود . تکنو استیل تولید کننده حفاظ نرده استیل با طرح های جدید حفاظ بانکی ، پله استیل ، حفاظ استخری و… انواع سازه های ضد زنگ در خدمت شماست . جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید و یا همراه ما باشید با  :

  • استحکام کششی فلز چیست ؟
  • واحد استحکام کششی
  • انواع استحکام کششی فلزات
  • چرا استحکام کششی فلزات مهم است ؟
  • الانگیشن ( تست کششی ) چیست و چه اهمیتی دارد ؟
  • استحکام کششی کدام ماده بیشتر است ؟

تولید و نصب حفاظ بانکی استیل

استحکام کششی فلز چیست ؟

استحکام کششی فلز , حداکثر مقدار نیروی کششی بوده که یک فلز قابلیت تحمل آن را دارد بدون آنکه آسیب ببیند این معیار نشان دهنده میزان کششی بوده که فلز می توان آن را تحمل کند در صورتی که نیروی خارجی به فلز وارد شود و از نقطه تسلیم آن عبور نماید برخی تغییر شکل های صورت گرفته دائمی بوده و قابل برگشت نیست .

واحد استحکام کششی

مقاومت کششی مانند تنش تعریف می شودو یکای اندازه گیری آن بر حسب نیروی واحد سطح است در رابطه با برخی مواد غیر همگن و اجزای مونتاژ شده نیز با یکای نیرو یا نیرو در واحد عرض گزارش می شود در سامانه یکای SI هم از پاسکال Pa که معادل نیوتون بر متر مربع می باشد استفاده می شود .

انواع استحکام کشش فلزات

استحکام تسلیم :

استحکام تسلیم  نیرویی بوده که فلز بدون تغییر شکل دائمی آن را تحمل می کند مهندسان و سازندگان می توانند به کمک استحکام تسلیم حداکثر باری که قابل اعمال کردن به قطعه می باشد را محاسبه کنند .

طرح های جدید نرده استیل

استحکام شکست :

این میزان استرس وارد بر قطعه در نقطعه شکست منحنی تنش –کرنش می باشد .

استحکام نهایی :

کشش ماکزیمم , مقاومت فشاری یا تنش برشی حداکثر استرسی بوده که فلز می تواند متحمل شود .

چرا استحکام کششی فلزات مهم است ؟

امروزه استحکام کششی فلز یکی از مهم ترین خصوصیات مکانیکی در هر نوع ساخت و ساز مدرن محسوب می شودزیرا حد شکست ماده با در نظر گرفتن تنش کششی تعریف می شود , بنابراین بدون داشتن آگاهی دقیق از این میزان حتی نمی توان آرزوی طراحی سازه را داشت که ایمنی و قابلیت مورد انتظار ما را داشته باشد .

الانگیشن ( تست کشش ) چیست  و چه اهمیتی دارد ؟

آزموش کشش یکی از اساسی ترین نوع تست مکانیکی بوده که روی مواد می توان انجام داداین آزمون ساده و ارزان و به طور کامل استاندارد شده هستندکه به اعمال کشش روی موادبه سرعت می توان دریافت که ماده چگونه در مقابل نیروها اعمال رفتار می کندو همچنان که ماده تحت کشش قرار میگیرد می توان استحکام و ازدیاد طول ان را اندازه گیری کرد توسط این آزمون می توان اطلاعات زیادی از ویژگی های ماده به دست آوردو از ادامه کشش تا نقطه پارگی, منحنی خوب و کامل از استحکام کششی ماده به دست می آید  , منحنی حاصل چگونگی رفتار ماده در مقابل تنش کششی را نمایان می کند در نقطه شکست استحکام کششی و ازدیاد طول در این نقطه را می توان محاسبه نمود

استحکام کششی کدام ماده بیشتر است ؟

استحکام فلزات از بقیه بیشتر می باشد و در مقایسه استحکام کششی مس و فولاد باید گفت که فولاد استحکام بیشتری دارد .

تولید کننده پله استخری ضد زنگ
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *