مقالات مرتبط با فلز

چرا آلومینیوم در برابر خوردگی مقاوم است ؟

چرا آلومینیوم در برابر خوردگی مقاوم است ؟
چرا آلومینیوم در برابر خوردگی مقاوم است ؟

چرا آلومینیوم در برابر خوردگی مقاوم است ؟

آلومینیوم سومین فلز فراوان در جهان بوده و این فلز به قدری دارای کاربردهای مختلف است که با هیچ فلز دیگری قابل قیاس نیست متداول ترین کاربرد آلومینیوم عبارتند از حمل و نقل , ساخت و ساز , برق و کالاهای مصرفی ,  از جمله ویژگی های آلومینیوم می توان به سبکی , شکل پذیری و مقاوم در برابر خوردگی اشاره کرد همان طور که گفته شد یکی از ویژگی های این فلز مقاوم به خوردگی آن است آیا می دانید چرا آلومینیوم در برابر خوردگی مقاوم است ؟ تکنو استیل تولید کننده حفاظ نرده آلومینیومی و حفاظ استیل  با ساخت و نصب طرح های روز حفاظ راه پله در خدمت شماست . برای مشاوره و ثبت سفارش با ما تماس بگیرید و یا همراه ما باشید با  :

  • چرا آلومینیوم دربرابر خوردگی مقاوم است ؟
  • عوامل مؤثر در مقاومت به خوردگی آلومینیوم
  • انواع خوردگی آلومینیوم
  • آلومینیوم در چه صورتی به سرعت دچار خوردگی می شود ؟

چرا آلومینیوم در برابر خوردگی مقاوم است ؟

در جواب اینکه چرا آلومینیوم در برابر خوردگی مقاوم است ؟ باید گفت آلومینیوم از جمله فلزاتی است که به صورت طبیعی با اکسیژن هوا یک لایه اکسیدی بسیار نازک و چسبنده بر سطح خود ایجاد می کندرنگ اکسید آلومینیوم سفید و فرمول شیمیایی آن3o2AL بوده و نیز ضخامت این لایه محافظ حدود 2.5 نانومتر است همین لایه اکسیدی نیز آلومینیوم را در برابر خوردگی و پوسیدگی محافظت می کند در نتیجه در صورتی که در معرص عوامل فرسایش زا قرار گیرد می تواند از خود مقاومت خوبی نشان دهد .

عوامل مؤثر در مقاومت به خوردگی آلومینیوم

گفتیم که چرا آلومینیوم در برابر خوردگی مقاوم است ؟ و آن هم به دلیل یک لایه اکسیدی نازک و بسیار چسبنده است که بر سطح خود ایجاد می کند , اما مقاومت در برابر خوردگی آلومینیوم چقدر است ؟ خب آلیاژ آلومینیوم به طور کلی مقاومت خوبی در برابر خوردگی دارد و آن هم به دلیل همان لایه اکسیدی است این خوردگی به صورت انجام نمی شود و ممکن است هفته ها , ماه ها و حتی سال ها طول بکشد . با این حال مقاومت در برابر خوردگی آلیاژهای آلومینیوم نیز تحت تأثیر برخی عوامل از جمله ترکیب کیفیت آلیاژ , کیفیت فیلم اکسید و شرایط مختلف می باشد عوامل مؤثر بر مقاومت به خوردگی آلومینیوم شامل موارد زیر است .

ترکیب آلیاژی :

انواع آلومینیوم عناصر آلیاژی متفاوتی دارند و افزودن این عناصر در مقاوم به خوردگی این فلز تأیر گذار است به عنوان مثال افزودن روی و مس مقاوم به خوردگی این فلز را کاهش می دهد و افزودن منیزم و منگنز مقاومت به خوردگی آن را افزایش می دهد .

کیفیت فیلم اکسید :

از دیگر عوامل مؤثر که بر مقاومت به خوردگی این آلیاژ تأثیر می گذارد کیفیت فیلم اکسید است , فیلم اکسید متراکم و پایدار می تواند از فلز پایه بهتر محافظت کند .

شرایط محیطی :

مقاومت به خوردگی آلومینیوم در شرایط محیطی مختلف متفاوت است به عنوان مثال این فلز در محیط های اسیدی مقاومت کمتری دارد , اسیدهای کلریدریک و سولفوریک می تواند به این فلز آسیب وارد کنند و اسیدهای بوریک , کربنیک لاکتیک و نیتریک معمولاآسیب قابل توجهی وارد نمی کنند .

طرح های جدید حفاظ بانکی پنجره ای استیل 

انواع خوردگی آلومینیوم

خوردگی محیطی :

به دلیل گازهای موجود در اتمسفر و رطوبت ایجاد می شود .

خوردگی زیر پوستی :

گاهی اوقات آلیاژ را پوشش دهی می کنیم اما باز آب به درون آن نفوذ کرده و خوردگی زیر آن ایجاد می شود .

خوردگی یکنواخت :

در شرایط خورنده با PH بالا یا پایین لایه مقاوم آلومینیوم اثر گذاری خود را از دست می دهد و لایه اکسیدی حل و خوردگی یکنواختی روی سطح آلومینیوم رخ می دهد .

خوردگی به صورت سوراخ سوراخ شدن :

در این نوع خوردگی چاله های بسیار ریزی روی سطح متریال ایجاد می شود .

خوردگی گالوانیک :

وقتی دو فلز با جنس های مختلف در کنار هم قرار میگیرد این نوع خوردگی رخ می دهد .

خوردگی مرزدانه ای :

این خوردگی به دلیل غنی بودن مرز دانه ها از عناصر آلیاژی و آسوده تر بودن خوردگی آنها در مرزدانه رخ می دهد دراین نوع قطعه پس از مدتی از درون خورده و متلاشی می شود .

خوردگی تنشی :

در این نوع خوردگی نیز یک ترک در جهت عمود بر جهت اعمال نیرو ایجاد شده  در مرزدانه حرکت می کند و به سمت جلو می رود .

آلومینیوم در چه شرایطی به سرعت دچار خوردگی می شود ؟

لایه اکسید آلومینیوم در بازه وسیحی از PH ( 4تا 8.5 )تحت تأثیر قرار نمی گیرد به علاوه اینکه این لایه بسیار نازک می توان خود را ترمیم کند این ترمیم به آلومینیوم اجازه می دهد تا به عملکرد خود ادامه دهد حتی اگر به مدت کوتاهی در معرض محیط تهاجمی قرار نگیرد اما با این حال در برخی موارد و در صورت عدم توجه این فلز در معرض خوردگی قرار میگیرد این شرایط شامل موارد زیر است .

  • شرایط مستعد خوردگی گالوانیک
  • استفاده در محیط های دریایی
  • قرار گرفتن طولانی مدت در برابر رطوبت
  • شرایط اسیدی قلیایی شدید PH زیر 4 و بالاتر از 9
  • فضاهای داخلی تهویه نشده و محصور
ساخت و نصب انواع پله استخری استیل
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *