مقالات مرتبط با فلز

آلیاژهای غیر آهنی کدامند ؟

آلیاژهای غیر آهنی
آلیاژهای غیر آهنی

معرفی آلیاژهای غیر آهنی و انواع آن

آلیاژها از ترکیب دو یا چند فلز با هم ایجاد شده و به دو دسته آهنی و غیر اهنی دسته بندی می شوند در انواع آلیاژهای غیر اهنی عناصری اعم از نیکل , مس و آلومینیوم و دیگر فلزات و یا گاهی فلز آهن ترکیب می شود ؛ این آلیاژهای دوام و استحکام بالایی داشته و در برابر پوسیدگی مقاومت بالایی دارند در ادامه بیشتر به معرفی آلیاژهای غیر آهنی و انواع آن همچنین خواص و ویژگی های آن می پردازیم . تکنو استیل با طرح های جدید حفاظ بانکی استیل پنجره ساختمانی در خدمت شماست  .برای مشاوره و ثبت سفارش با ما تماس بگیرید و یا همراه ما باشید با  :

  • معرفی آلیاژهای غیر آهنی و انواع آن همراه با کاربرد آنها
  • تفاوت آلیاژهای آهنی و غیر آهنی

معرفی آلیاژهای غیر آهنی و انواع آن همراه با کاربرد آنها

در خصوص معرفی آلیاژهای غیر آهنی و انواع آن می توان گفت که آلیاژ از ترکیب دو یا چند فلز ایجاد شده و به دو گروه آهنی و غیر آهنی دسته بندی می شوند این آلیاژهای دوام و استحکام بالایی داشته و در برابرپوسیدگی و حرارت بالا مقاومت خوبی دارند انواع آلیاژهای غیر آهنی شامل موارد زیر است .

آلیاژ مس :

مس و آلیاژهای مس یکی از پر استفاده ترین فلزات تجاری شناخته شده و برنز و برنج مهم ترین آلیاژهای مس محسوب می شوند که هر یک با توجه به خواص خود کاربرد دارند آلیاژهای مس ضمن داشتن خواص مطلوب مس اعم از هدایت الکتریکی و هدایت حرارتی بالا, مقاوم به خوردگی و شکل پذیری به دلیل عناصر افزودنی خواص بهبود یافته دارند .

برنز و برنج  آلیاژی بر پایه مس :

آلیاژ برنز یکی از مهم ترین آلیاژ ساخته شده بر پایه مس بوده و برخی کارشناسان معتقدند که نخستین آلیاز غیر آهنی ساخته شده در دنیاست از مهم ترین کاربرد آن می توان به ساخت کالاهای دیجیتال , تولید قطعات الکترونیکی و.. اشاره کرد , برنج نیز از دیگر آلیاژهای غیر آهنی بر پایه مس بوده و این آلیاژ یک محصول بسیار ایده آل برای ساخت قطعات الکترونیکی می باشد که خاصیت هدایت جریان بسیار مناسبی داشته و برای تولید ظروف , وسایل تزئینی و.. استفاده می شود .

آلیاژ آلومینیوم :

آلیاژهای آلومینیوم یکی از پر استفاده ترین فلزات در صنایع مختلف محسوب شده و در واقع در دسته بندی های مختلفی قرار میگیرد این فلز به نرم بودن نقره بودن و چکش پذیری شناخته شده  و به دلیل شکل پذیری بالا در صنایع مختلف اعم از هوا فضا , صنعت ساختمان , صنایع برق , لوازم خانگی ,خودروسازی و… مورد استفاده قرار میگیرد ویژگی های آلیاژ آلومینیوم شامل , استحکام نسبت به وزن , شکل پذیری عالی , مقاومت به خوردگی و.. است .

آلیاژ نیکل :

آلیاژ نیکل از گروه عناصر آهن و کبالت بوده و از لحاظ خواص مغناطیسی و فعالیت شیمیایی شبیه به آنها می باشد , این عنصر دارای خواص فیزیکی و شیمیایی فوق العاده ای بوده که موجب می شود در صد ها هزار محصول نقش مهمی داشته باشد بیشترین کاربرد آن در آلیاژ است به خصوص با کروم و دیگر فلزات برای تولید فولادهای ضد زنگ و مقاوم در برابر حرارت استفاده می شود این عنصر درجه ذوب بالایی داشته و در برابر فرسایش مقاوم است از جمله کاربردهای آن می توان به صنایع تولید استیل ,صنایع تولید باتری , صنایع آبکاری کروم , صنایع الکترونیک , ساخت وسایل آشپزخانه و.. را نام برد .

خرید حفاظ نرده استیل راه پله ، تراس و بالکن

آلیاژ سرب :

آلیاژ سرب حاوی  2.5 درصد وزنی قلع و 0.5 درصد وزنی نقره در مواقعی که خستگی در دمای بالا و مقاومت خزشی مورد نیاز باشد به عنوان مثال در اتصالات لحیم کاری در مبدل های حرارتی مورد استفاده قرار میگیرد؛ کاربردهای اولیه سرب عبارت بودند از سازه های ساختمانی , رنگ دانه های مورد استفاده در لعاب سرامیک و لوله های انتقال آب اما امروزه در باتری های اسید , روکش کابل , اجزای الکترونیکی حتی برای پر کردن دندان نیز استفاده می شود از ویژگی های آن می توان به نرمی بسیار بالا و وزن سنگین , بسیار مقاوم و چکش خوار و چگالی کم اشاره کرد .

آلیاژ قلع :

قلع از قدیمی ترین فلزات شناخته شده توسط بشر بوده و از لحاظ مقاومت در برابر خوردگی یک فلز میان رده محسوب می شود اکسیدهای قلع به صورت دانه های سفید و ریز بوده و به آن نمک قلع گفته می شود این فلز در برابر خوردگی توسط آب مقاوم است و اسیدها و بازهای ضعیف روی آن اثر نمی گذارند قلع فلزی نرم , ضعیف , چکش خوار و قابل انعطاف بوده که رنگ آن بین سفید و نقره ای است و نقطع ذوب پاینی دارد از قلع برای روکش فلزات برای جلوگیری از زنگ زدگی و نیز صنایع غذایی ساخت ظروف نگهداری مواد غذایی , کاتالیزور , لحیم کاری , صنعت برق و صنعت پلیمر استفاده می شود .

آلیاژ تیتانیوم :

در معرفی آلیاژ های غیر آهنی و انواع آن , نمی توان فلز تیتانیوم را نادیده گرفت , آلیاژهای تیتانیوم رده از آلیاژهای سبک بوده که عنصر اصلی سازنده آنها تیتانیوم می باشد این رده از آلیاژها جدا بر استحکام کششی و چقرمگی بالا حتی در دماهای زیاد از مقاومت به خوردگی  خزش بالایی برخوردار است همچنین تیتانیوم در مقایسه با دیگر عناصر فلزی دارای بالاترین نسبت مقاومت به چگالی می باشد هنگامی که این فلز با عناصر دیگر ترکیب نشده از لحاظ مقاومت با فولاد برابری کرده و چگالی کمتری دارد از این فلز در ساخت زیر دریایی , نیروگاه های حرارتی و اتمی , در واحدهای مولد برق , آلیاژی , شیمیایی و.. کاربرد دارد .

آلیاژ روی :

روی فلزی به رنگ سفید متمایل به آبی بوده که در اثر رطوبت هوا تیره رنگ می شود و در هنگام احتراق رنگ سبز براق تولید می کند , این فلز در بیشتر دماها سخت و شکننده است هر چند بین 100 تا 150 درجه سانتی گراد انعطاف پذیر می شود همچنین یک رسانای الکتریکی خوب می باشد , از موارد استفاده روی می توان به آلیاژ های مختلف از جمله برنج و فولاد گالوانیزه اشاره کرد , همچنین به عنوان اکسید در صنایع شیمیایی , دارویی , آرایشی , بهداشتی , رنگ , لاستیک و کشاورزی مورد استفاده قرار میگیرد .

تفاوت آلیاژهای آهنی و غیر آهنی

  • آلیاژهای آهنی دارای آهن بوده و آلیاژهای غیر آهنی آهن ندارند .
  • آلیاژهای غیر آهنی گران تر از آلیاژهای آهنی باشند.
  • آلیاژهای آهنی از لحاظ مقاومت به خوردگی مقاومت کمتری نسبت به آلیاژ های غیر آهنی دارند .

و نیز اینکه فلزات غیر اهنی در مواردی استفاده می شوندکه وزن بالای فولاد یا مقاومت به خوردگی متوسط آن به عنوان عامل بازدارنده عمل کند .

ساخت پله استخری سالمندی با استیل ضد زنگ
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *