اخبار فلزات

جویندگان مدرن طلا دنبال ارزشمندترین  فلز دنیای آینده

جویندگان مدرن طلا دنبال ارزشمندترین  فلز دنیای آینده

برای استخراج لیتیوم از برخی بزرگ ترین معادن این فلز با ارزش در جهان , غول های بزرگ فناوری دنبال یافتن راه هایی تازه هستند .

هر چند که دنیای امروز , با هیدروکربن کار می کنند ؛ شاید که دنیای فردا به این عنصر برای عرضه در حال گسترش باتری های لیتیوم یون متکی باشد , فلز لیتیوم  برای پشتیبانی از ماشین های الکتریکی گرفته تا شبکه های الکتریکی بزرگ و یا حتی تلفن های همراه ضروری است .

مک درمیت کالدرا که متشکل از دره های سنگی است در آمریکای شمال و در مناطق مرزی نوادا- اورگان قرار گرفته و آینده دنیای مدرن به آینده مکان هایی مانند , مک درمیت کالدرا وابسته است و این مکان این ظرفیت را دارد تا عظیم ترین منبع شناخته شده لیتیوم در این نقطه اززمین باشد , در مجله Science Advances مطالعه جدیدی منتشر شده و حاکی از آن است که مک درمیت کالدرا حتی بیش از آنچه قبلا انتظار می رفت دارای لیتیوم بوده و نشان دهنده نحوه استخراج ذخایر کشف نشده است , اما بعید است که این نتایج انتقادها در خصوص هزینه های زیست محیطی استخراج این ماده را کاهش دهد .

ممکن است تا سال 2030 , هر سال جهان به بیش از یک مگاتن لیتیوم نیاز داشته باشد , در صورت درست بودن بررسی های زمین شناسی قبلی , مک درمیت کالدرا ابر فوران آتشفشانی  16 میلیون ساله تا 100 مگاتن از این فلز را می تواند در خود جای دهد.

از جمله پروژه های برجسته که توسط شرکت لیتیوم آمریکا , بخشی از آن اداره می شود, یک معدن 17933 هکتاری رادر گذرگاه تاکر در سمت نوادا از مرز در لبه کالدرا پیشنهاد می کند , منطقه Thacker Pass در زمینی قرار داشته که اکثر گروه های بومی این محل را , محلی مقدس می دانند , فعالان بومی آمریکا به مبارزه با طرحی برای گسترش منطقه اکتشافات معدن ادامه می دهند .

ساخت و نصب پله استخری سالمندی تمام استیل

اما تمام  لیتوم های موجود در این مکان رتبه یکسانی ندارند , بیشتر این فلز در آنجا به صورت ماده معدنی با نام استمکیت بوده و در شرایط خاص , اسمکتیت این قابلیت را دارد به ماده معدنی متفاوت ( به نام ایلیت ) تبدیل شود که گاهی اوقات می تواند برای لیتیوم نیز مورد استفاده قرار گیرد افرادی که با لیتیوم سرو کار دارند از هزینه های زیست محیطی آن تا حدی خبردارند .

همه استخراج ها یکسان نبوده و دو نوع اصلی از منابع لیتیوم وجود دارد , بازیافت آب نمک و استخراج سنگ سخت , برخی لیتیوم مورد استفاده ما تولید شده از استخرهای فوق العاده نمکی است , آب باران طی میلیون ها سال از میان سنگ های حاوی لیتوم نفوذ کرده و فلز را منحل می کند سپس به زیر زمین می برد , در عصر جدید انسان ها آب نمک را به سطح پمپ کرده , آب را تبخیر و دوغاب آهک هیدراته را برای جلوگیری از نفوذ فلزات ناخواسته به آن می افزایند و لیتیوم باقی مانده را استخراج می کنند , از « مثلث لیتیوم » آرژانتین , بولیوی و شیلی که یکی از خشک ترین مناطق جهان است , بخش قابل توجهی از لیتیوم آب نمک جهان به دست می آید .

همچنین می توان به طور مستقیم سنگ های لیتیوم را از زمین استخراج نموده و انها را مانند دیگر فلزات پردازش کرد , جداسازی لیتیوم از سنگ معدن خرد کردن سنگ لیتیوم و گرم کردن آن تا دمای بیش از 1000 درجه فارنهایت است رسیدن به این دمای نیاز به سوخت های فسیلی دارد که این روش در مقایسه با استخراج آب نمک هزینه و زحمت کمتری داشته ولی به کربن فشرده تر نیاز دارد .

اسمکتیت و ایلیت مک درمیت کالدرا متعلق به چیزی می باشد که برخی از ناظران لیتیوم آن را راه سوم استخراج می دانند ؛ لیتیوم رسوبی آتشفشانی . زمانی که مواد معدنی آتشفشانی که لیتیوم در آن وجود دارد راهی دره های مجاور شده و سپس با کثیفی های سست واکنش نشان می دهند , رسوبات دارای لیتیوم را بر جای گذاشته که برای جدا شدن نیازمند انرژی و پردازش کمی هستند .

با جایگزین جدید حامیان معدن مدعی هستند که می توانند اثرات زیست محیطی فعالیت های فعلی و آتی خود را در Thacker Pass به طور قابل توجهی کاهش دهند ؛ تحقیقات تیم بنسون حاکی از آن است , که در صورتی که شرکت های لیتیومی در مکان های مناسب کاوش کنند ؛ شاید برای تلاش های خود پاداش بیشتری بگیرند .

ولی این احتمالا برای مخالفان استخراج لیتیوم در اورگان و نوادا که انتقادشان به علت نقشه برداری اداره مدیریت زمین حفاری در کانسار بررسی می شود , خیلی راحت نباشد ؛ این مورد بی شباهت با افراد بومی شیلی نیست که با استخراج لیتیوم در مجاورت خانه های خود در آتاکاما و مردم محلی که با یک پروژه معدن لیتیوم در نزدیکی مرز شمالی پرتقال مبارزه می کنند, مخالف هستند .

طرح های 1402 حفاظ بانکی با متریال درجه یک استیل
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *