مقالات مرتبط با فلز

چرا آلومینیوم سیاه می شود ؟

چرا آلومینیوم سیاه می شود ؟
چرا آلومینیوم سیاه می شود ؟

چرا آلومینیوم سیاه می شود ؟

آلومینیوم فلزی سفید متمایل به نقره ای بوده و فراوان ترین فلز در پوسته زمین می باشد اما این فلز به صورت خالص وجود نداشته و از اجزای سنگ های معدنی به دست می آید از فلز در صنایع مختلف اعم از بسته بندی , ساخت و ساز , برق , ظروف و… استفاده می شود از جمله ویژگی های این فلز می توان به سبکی , مقاومت به خوردگی و شکل پذیری اشاره نمود ؛ اگر در منزل خود وسایل آلومینیومی دارید خواهید دید که این وسایل به مرور زمان کدر و یا سیاه می شوند اما چرا آلومینیوم سیاه می شود ؟ چگونه می توان این تغییر رنگ را بر طرف نمود ؟ اگر دنبال تولید کننده نرده آلومینیومی و یا حفاظ  نرده استیل هستید با تکنو استیل تماس بگیرید  و یا همراه ما باشید با  :

  • چرا آلومینیوم سیاه می شود ؟
  • 9 روش مؤثر برای پاک کردن لکه های سیاه روی آلومینیوم
  • نحوه از بین بردن اکسید آلومینیوم
  • جلوگیری از سیاه شدن ظروف آلومینیوم

چرا آلومینیوم سیاه می شود ؟

ممکن است در منزل یا محل کار خود از وسایل و ابزاری استفاده کنید که جنس آن از آلومینیوم است در این صورت پس از مدتی مشاهده خواهید نمود که آن وسیله کدر و سیاه می شود در جواب اینکه چرا آلومینیوم سیاه می شود ؟ باید گفت که این تغییر رنگ و کدری ناشی از واکنش طبیعی فلز به اکسیژن است , تیرگی لایه نازکی از خوردگی بوده که بر روی آلومینیوم , مس , برنج و… دیگر فلزات مشابه ایجاد می شود , در این فرآیند خارجی ترین لایه فلز تحت یک واکنش شیمیایی قرار میگیرد , تیرگی اغلب به صورت یک لایه کدر , خاکستری و یا سیاه روی فلز ظاهر می شود , آیا میدانید چه فلزاتی دچار تیرگی و سیاهی نمی شوند ؟ طلای 24 عیار و پلاتین تیره نمی شود اما دیگر فلزات از جمله نقره , مس , برنج , آلومینیوم , منیزیم و نیز طلای کمتر از 24 عیار دچار تیرگی می شود , اما از این بابت نگران نباشید چون ضرری ندارد و تیرگی وسایل آلومینیومی را با راه کارهایی ساده می توان رفع نمود .

9 روش مؤثر برای  پاک کردن لکه های سیاه روی  آلومینیوم

در خصوص اینکه چرا آلومینیوم سیاه می شود ؟ گفتیم که واکنش طبیعی فلز به اکسیژن است , اما چگونه می توان این سیاهی را از بین برد ؟

سرکه :

سرکه یکی از بهترین پاک کننده ها برای رفع تیرگی و درخشنگی ظروف آلومینیوم است امابهتر است از سرکه به صورت مستقیم استفاده نکنید , برای استفاده یک پیمانه سرکه سفید با یک پیمانه آب داغ ترکیب کرده و با استفاده از یک پارچه تمیز آغشته به این محلول بدنه ظروف آلومینیومی را تمیز کنید برای ظروفی که باقیمانده در آن خشک شده است این محلول را بجوشانید و داخل , رو یا بالای ظروف مورد نظر بریزید و اجازه دهید نیم ساعت درون قابلمه بماند .

ساخت نرده راه پله آلومینیومی

زغال :

از دیگر راه کارها برای رفع تیرگی آلومینیوم استفاده ازخاکستر زغال است , تنها کافی است که خاکستر زغال را به فلز آلومینیومی  سابیده و بشویید .

کرم تار تار :

برای براق کردن فلزات آلومینیومی می توان با ترکیب مقدار مساوی کرم تار تار با آب آن رابه شکل خمیر در آورد و سطح فلز را براق کرد .

 پوست سیب :

می توان برای براق کردن و رفع تیرگی سطوح داخلی آلومینیومی از جوشاندن پوست سیب و آب به مدت 30 دقیقه استفاده کرد .

سیم ظرفشویی :

استفاده از سیم ظرفشویی همراه با آبلیمو می تواند لکه های سیاه مقاوم را پاک کرده و فلز آلومینیوم را به براق و درخشان نماید .

آبلیمو:

برای رفع تیرگی ظروف آلومینومی ظرف را پر از آب کرده و نصف فنجان آبلیمو به آن اضافه کنید بگذارید تا روی حرارت بجوشد و تیرگی ظرف شما را رفع کند .

تمیز کردن ظروف آلومینومی سوخته با بوراکس :

آنچه باعث شده تا ظروف آلومینیومی استفاده شده در رستوران ها همیشه براق و درخشان به نظر برسند استفاده از پودر بوراکس است به همین منظور پودر بوراکس را با کمی آب ترکیب و خمیری درست کنید این خمیر را روی محل تغییر رنگ مالیده و اجازه دهید 15 تا حداکثر یک ساعت بماند اگر لکه مقاوم بود خمیر را مجدد بمالید و با یک مسواک قدیمی شروع به سابیدن آن کنید  سپس ظرف را بشویید استفاده از این ماده علاوه بر درخشندگی ظرف را ضد عفونی می کند .

اسپری تمیز کننده آلومینیوم :

اسپری تمیز کننده آلومینیوم برای پاکی و درخشان کردن آلیاژهای آلومینویم به کار می رود برخی مواد به کاررفته در فرمولاسیون اسپری تمیز کننده آلومینیوم شامل سدیم متاسیلیکات , سدیم تری پلی فسفات و سدیم بی کربات است کیفیت اسپری تمیز کننده آلومیینیوم بالا بوده و با استفاده از آن می توان نتیجه دلخواه را گرفت .

خمیر پولیش تمیز کننده آلومینیوم :

پولیش آلومینیوم از جمله فرآیندهای پر کاربرد بوده که می تواند زیبایی محصول آلومینیومی را چندیدن برابر کند فرآیند پولیشینگ با صیقل دادن سطح این فلز همراه می باشد .

نحوه از بین بردن اکسید آلومینیوم

  • استفاده از مواد شیمیایی مانند اسید هیدروکلریک و یا اسید نیتریک
  • استفاده از الکترولیز

جلوگیری از سیاه شدن ظروف آلومینیوم

برای اینکه هنگام پختن حبوبات یا برنج قابلمه آلومینیومی سیاه نشود هنگام پختن مواد مقدار کمی سرکه یا آبلیمو درون قابلمه بریزید .

طرح های جدید حفاظ بانکی ضد زنگ
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *