مقالات مرتبط با فلز

مراحل آهن کشی آسانسور و نکات مهم

مراحل آهن کشی آسانسور و نکات مهم
مراحل آهن کشی آسانسور و نکات مهم

مراحل آهن کشی آسانسور و نکات اجرایی آن

آسانسور برای حمل و نقل بیماران در بیمارستان , مهمانان در هتل ها , رفت و آمد سالمندان و کودکان در منازل مسکونی و.. مورد استفاده قرار میگیرد ؛ بزرگترین مزیت ان این است که با حذف تردد ار راه پله موجب سهولت در رفت و آمد به طبقات ساختمان شده است آسانسورها این امکان را فراهم می کنند که سریع تر به طبقات مختلف دسترسی پیدا کنید , آهن کشی آسانسور یا شاسی کشی عملیاتی بوده که برای راه انداختن آن صورت میگیرد .فرآیند شاسی کشی از لحا شاقول بودن محل ورود بارهای سازه و میزان آهن آلات مورد نیاز دارای نکاتی بوده که توجه به آن حائز اهمیت است در ادامه به مراحل  آهن کشی آسانسور و نکات اجرایی آن می پردازیم . تکنو استیل تولید کننده حفاظ نرده های استیل با طرح های  جدید حفاظ بانکی ، پله استیل و حفاظ درب ورودی در خدمت شماست . برای مشاوره و ثبت سفارش حفاظ استیل با ما تماس بگیرید و یا همراه ما بمانید با  :

  • آهن کشی آسانسور چیست ؟
  • علت آهن کشی آسانسور چیست ؟
  • مراحل آهن کشی آسانسور و نکات اجرایی آن
  • تفاوت آهن کشی آسانسور در ساختمان اسکلت فلزی و بتنی

ساخت و نصب انواع حفاظ بانکی استیل

آهن کشی آسانسور چیست ؟

آهن کشی آسانسور یا شاسی کشی , شامل اجرای سازه در چاه آسانسور می باشد این سازه همه بارهای آسانسور را تحمل کرده و محل اتصال ریل های آن است .

علت آهن کشی آسانسور چیست ؟

قبل از اینکه به مراحل آهن کشی آسانسورو نکات اجرایی آن بپردازیم ؛ باید گفت که هدف اصلی از این امر تثبیت ریل های کابین آسانسور در جای خود بوده تا هیچ لرزشی در کابین ایجاد نشود در واقع این چهارچوب ایمنی و امنیت آسانسور را تضمین کرده و البته از طرفی نیز حمل بار بدون شاسی کشی آسانسور امکان پذیر نیست شاسی کشی آسانسور تمام بارها و نیروهای استاتیکی و دینامیکی وارد شده از کابین را تحمل می کند.

مراحل آهن کشی آسانسور و نکات اجرایی آن

آهن کشی استاندارد آسانسور مراحل مختلفی دارد که در ادامه گام به گام این فرآیند را توضیح می دهیم .

نقشه کشی آسانسور :

در رابطه با مراحل آهن کشی آسانسور و نکات اجرایی آن , در ابتدا باید گفت نقشه کشی برای اجرای کارها بسیار حایز اهمیت بوده و توسط نرم افزارهای تخصصی  و مهندسی طراحی می شود در نقشه آهن کشی جزئیات کار و نحوه اجرای آن را مشاهده می کنیم .

شاقول ریزی آسانسور :

قبل از اینکه از روی نقشه کاری را انجام دهیم در ابتدا باید ناشاقولی چاه آسانسور را محاسبه نمود این عمل شاقول ریزی نام دارد ؛ قبل از راه اندازی آسانسور اطمینان حاصل نمایید که تیرها همه یکسان است این عمل توسط شاقول ریزی صورت میگیرد در شاقول ریزی یک نفر از پشت بام به هر ستون ریسمان آویزان کرده و شخص دیگر و داخل ساختمان دیوار را بررسی می کند و طناب آویزان می کند سپس  رشته ها با هم مقایسه شده و خطای چاه آسانسور گرفته می شود .

طرح های جدید پله استیل

مشخص کردن محل قرارگیری صفحه پلیت ها :

در ساختمان اسکلت بتنی برای آسانسور از صفحه پلیت ها استفاده می شود به این دلیل که در یاختمان های اسکلت فلزی از اتصالات فلزی استفاده می شود ؛ صفحه پلیت هادر چهارگوشه چاه آسانسوربه شکل افقی برای مهار بهتر نیروهای وارده کاربرد دارد ؛ برای کارگذاری صفحه کلید روی آن سیمان ریخته و قبل از انجام آهن کشی روی پلیتها باید پاک شده و آسانسور هم باید قبل از شاسی کشی تمیز شوند .

تعیین خط مبنا یا خط تراز آهن کشی :

خطی که آهن کشی با ورودی آسانسور تراز می شود خط مبناست , در ادامه دیواری در پشت بام یا جلوی درب آسانسور کار گذاشته شده که خط تراز در نظر گرفته می شود این دیوار بر اساس الگوی اندازه گیری با ناودانی و میلگرد صاف جوشکاری یا گچکاری شده تثبیت می گردد .

نصب نبشی :

در این مرحله ستون ها باید با بالابر بلند شده و در محل مخصوص قرار بگیرند در ادامه دو بال آنها را با استفاده از شاقول بنایی از قسمت درونی شاقول کرد در ادامه باید آنها را از پایی به پلیت ته چاه جوش داد و به همین شکل از سمت بالانیز آنها را توسط جوش به دستک ها متصل نمود .

کلاف بندی :

کلاف بندی بدین شکل است که ستون ها را به صورت افقی به یکدیگر اتصال می دهند ؛ برای این کار کلاف ها مطابق نقشه انتخاب و برش داده می شوند تا در چاه آسانسور قرار گیرند رعایت تراز بودن در این مرحله مهم است , نکته مهم در عدم قرار گیری کلاف ها در ورودی آسانسور می باشد و تمام کلاف ها در چاه آسانسور به ترتیب زیر قرار میگیرند .

  • یک کلاف با فاصله 30 سانتی متر از کف چاه و یک کلاف با همین فاصله از سقف چاه قرار میگیرد .
  • کلاف های میانی با فاصله 120 تا 250 سانتی متر در کنار هم قرار میگیرند .
  • کلاف دال در انتهای چاه آسانسور ( از جنس ناودانی یا تیرآهن 18 ) قرار میگیرد .

تعیین نقاط اتصال , محل جوشکاری آن و نحوه جوشکاری :

برای اتصال دو نبشی در طول نباید لبه آنها را به هم جوش داد باید حتمال از ورق فولادی استفاده نمود با این کار نبشی ها در حرکت مداوم آسانسور از هم جدا نمی شوند , در آهن کشی آسانسور جوشکاری به شکل سرپایی صورت میگیرد که تنها جوشکاران حرفه ای می توانند انجام دهند , بسیار مهم است که جوشکاری اصولی و طبق استاندارد انجام شود .

تفاوت آهن کشی آسانسور در ساختمان اسکلت فلزی و بتنی

آهن کشیآسانسور در ساختمان اسکلت فلزی راحت تر از اسکلت بتنی است به دلیل اینکه هزینه کمتری می برد مثلا اگر یکی از یتون های ساختمان  در یکی از گوشه های چاه آسانسور قرارگرفته باشد می توان از ان به عنوان ستون آسانسور استفاده نمود بنابراین در تهیه هزینه مواد اولیه و آهن آلات صرفه جویی می شود ؛ اصلی ترین تفاوت اسکلت فلزی و بتنی در نبشی کشی آسانسور استفاده از صفحه یا پلیت فلزی در ساختمان اسکلت بتنی است محل قرار گیری پلیت ها نیز توسط کارفرما مشخص می شود این صفحه  پلیت وظیفه اتصال ستون به طبقات را به عهده داردو در چهار گوشه چاه آسانسور و روی سقف اجرا می شودتا بتواند بار وارده بر ستون ها را بهتر تحمل کند برای ارتباط بهر میان آسانسور و سازه اصلی پلیت ها در سقف هر طبقه و درچهار گوشه چاه آسانسور نصب می شوند این پلیت ها در زمان آرماتور بندی به اسکلت ساختمان اتصال می یابندو یا در زمیان نبشی کشی آسانسور به چهار گوشه چاه آسانسور پیچ می شوند .

طرح های جدید پله استخری
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *